Datum:

Torenzaal

Leven met Brel
Abspoel & Bischoff
Bereid u voor op een ode aan de legendarische Belgische chansonnier Jacques Brel. Michael Abspoel, bekend als de stem van het bekende televisieprogramma ‘Man bijt hond’, leidt nummers van Brel in aan de hand van herkenbare persoonlijke verhalen. De karakteristieke zanger heeft een belangrijke rol gespeeld in zijn leven. Abspoel wordt begeleid door de bekende jazzpianist Marc Bisschof. Samen brengen ze een geheel eigen interpretatie van de chansons van de Belg. De voorstelling is al te zien geweest in tal van theaters, kroegen en op festivals. “Voor de een was het een warm weerzien met Brel, voor de ander een verrassende kennismaking met deze tijdloze artiest.”

‘Ne Me Quitte Pas’, ‘Marieke’, ‘Amsterdam’, ’Liefde van later’, ‘Mijn Vlakke Land’ en vele andere Brel-hits, ze zijn allemaal te horen in dit avondvullende muziektheaterprogramma.

Michael Abspoel, brengt een originele hommage aan de grote Belgische chansonnier Jacques Brel. Niet zoals zo vaak met een programma over Brel, maar juist over de invloed van Brel op zijn leven. Daarbij de vraag stellend: wat heeft Brel met ons gedaan? De nummers krijgen door het vertellen van persoonlijke anekdotes en levenservaringen een extra emotionele lading. Leven met Brel nodigt het pubiek uit om na te gaan of de nummers van Brel misschien ook voor hen meer zijn dan alleen maar mooie chansons
De voorstelling is te zien in theaters, café chantants en op festivals in Nederland en Vlaanderen.Televisie-en theatermaker Michael Abspoel ontwikkelde al jong een grote passie voor Jacques Brel. Hij realiseerde zich later dat Brel eigenlijk nooit weg was geweest uit z’n leven en een belangrijke rol is blijven spelen. In de goede en minder goede periodes bleek dat Brel altijd weer op zijn pad kwam. Steeds waren er momenten dat zijn muziek hem weer inspireerde, troostte of hielp om te blijven geloven in zichzelf.

Wat betekenen de grote Brel-thema’s vriendschap, liefde, afscheid, jeugddromen en vrijheid ? Leven met Brel gaat niet alleen over Abspoel, maar over ons allemaal. Met z’n directe nummers stelt Brel ons steeds de confronterende vraag hoe wij met deze thema’s omgaan in ons leven ? Deze benadering van Brel in de voorstelling doet volgens Michael Abspoel de meester het meest recht. Brusselaar Brel, die in de jaren vijftig, zestig én zeventig wereldwijd zoveel mensen wist te bereiken – van Parijs tot New York – sprak een universele taal, kwetsbaar en authentiek, die iedereen begreep en in de ziel raakte.

Voor de een is dit programma een warm weerzien, voor de ander een verrassende eerste kennismaking met deze tijdloze artiest. Brel, die in 1978 stierf, wordt nu ook door jongeren herontdekt. Dat is te danken aan de Belgische wereldster Stromae. Hij ziet Brel als voorbeeld en heeft zich laten inspireren door de intense vertolkingen van zijn voorganger. Niet verwonderlijk dat kenners hem vergelijken met zijn beroemde landgenoot. Leven met Brel is kortom een intieme muziekavond met een voor iedereen herkenbare en persoonlijke touch.